08. May 2024

Patrícia Hirschnerová: Dobrá práca je ako dobrá nehnuteľnosť - väčšinou ju nenájdete na inzertných portáloch

Hrdá mama troch detí a absolventka Nexteria Leadership Academy, Patrícia Hirschnerová, sa od roku 2019 pohybuje simultánne medzi detskými ihriskami a HR oddeleniami firiem. Konzultuje a vzdeláva vo firmách, ktoré riešia návraty z materskej, quiet quitting a wellbeing svojich zamestnancov- rodičov. Rozprávali sme sa s ňou o návrate do práce po materskej dovolenke a o tom, ako sú slovenské firmy nastavené na svojich zamestnancov – rodičov.

Začnime zľahka - ako sa zmenia potreby zamestnanca, ktorý sa stal rodičom?

Radikálne. Ak si len vezmeme Maslowovu pyramídu potrieb, tak prechod do stavu rodičovského prináša zmenu na všetkých úrovniach. Od fyzických potrieb, cez pocit bezpečia, až po sebarealizáciu. Najmä v prvých rokoch rodičovstva sú zamestnanci oveľa častejšie spánkovo deprivovaní, čo sa odráža na ich schopnosti sústrediť sa. Pocit zodpovednosti za dieťa sa premieta aj do hľadania pracovnej istoty - hľadáme stabilitu príjmu a vedomie, že ma kvôli OČR nevyhodia. Ak sme aj v minulosti žili „len pre prácu", s príchodom dieťaťa dostáva život iný rozmer. V tomto bode je dôležité prízvukovať, že tieto zmeny nemôžme chápať jednostranne ako nejaké "negatíva rodičov".

Môžu tieto zmeny v živote zamestnanca hrať aj v prospech zamestnávateľa?

Pri dobrom nastavení určite áno. Napríklad, človek, ktorý predtým trávil v práci 10 a viac hodín zrazu pracuje efektívnejšie. Musí. Jednoducho sa už totiž má kam ponáhľať a často má pracovnú dobu viazanú na otváracie hodiny škôlky. Tým pádom je donútený oveľa lepšie pracovať s časom a napríklad eliminovať dlhé "kávičkovania".

Aké ďalšie kvality získa človek, ktorý sa stal rodičom?

Robí to z neho oveľa lojálnejšieho zamestnanca – samozrejme, za predpokladu, že ako rodič zažíva vo svojom zamestnaní bezpečné prostredie a rešpekt.

Dokážu slovenské firmy promptne reagovať na zmenené potreby svojich zamestnancov – čerstvých mám a otcov?

Stretávam sa s tým, že mnoho firiem má snahu "niečo" pre pracujúcich rodičov urobiť, častokrát však ide o síce dobre mienené, ale krátkodobé formy pomoci, napríklad jednorazové prednášky o time manažmente. Je to beh na dlhé trate a preto je dôležité mať jasne pomenované, prečo by firma mala toto systematicky riešiť. Až 51% Slovákov v produktívnom veku má malé deti. Táto téma sa teda netýka len okrajovej skupiny na trhu práce.

profilovka.jpg (1) Large.jpeg Patrícia Hirschnerová

Ženy sa často sťažujú, že po návrate z materskej dovolenky už nie sú pre firmu zaujímavé a majú problém dostať aj pozvánku na pohovor - máte takéto vedomosti - skúsenosti aj Vy?

Áno, tu je ale dôležité dodať, že nie je fér hádzať vo všetkom vinu na firmy. Z ich strany sa stretávame s nedôverou a zjednodušovaním, to je fakt. Akoby mama = OČR = problém. Na druhej strane, a to sa niekedy ťažko počúva, si za tento zlý marketing môžeme my mamy samé. Po rokoch doma totiž strácame schopnosť "predať sa". Pracovné sebavedomie je na bode mrazu a často nám chýba základná orientácia na pracovnom trhu, ktorý sa za tie roky zmenil. V praxi to vyzerá tak, že žena po materskej vytiahne svoj starý životopis a rozposiela ho v tej istej forme na viaceré inzeráty, ktoré nájde na internete. Často ide o menej kvalifikované pozície alebo zo životopisu vôbec nevyplýva, prečo by mala byť ten správny kandidát. Ak sa jej nikto neozve, ani sa nepokúsi firmy kontaktovať a pýtať si spätnú väzbu. Takéto "strieľanie na slepo" väčšinou nedopadne dobre.

Ako by to malo byť správne? Ako si po materskej nájsť prácu „hladko“ ?

Ak sa žena na návrat z materskej pripravuje vopred, šance si výrazne zvyšuje. Inými slovami: ak si ja sama neverím, prečo by mi mal veriť zamestnávateľ? Dobrá správa je, že takáto príprava nie je raketová veda a opäť tu platí: kde je vôľa, tam je cesta. Dobrá práca je totiž ako dobrá nehnuteľnosť - väčšinou je nenájdete na inzertných portáloch. Preto je dôležité počas materskej zostať aspoň symbolicky v kontakte s kolegami, aj s odborom, hoci len formou podcastov pri kočíkovaní a varení. A ak aj plánujete úplne zmeniť odbor (čo je úplne bežná vec), pomenujte si, v čom ste dobrá a čo vám aj materská dala.

Každý by sme chceli žiť vyvážený život - mať aj kariéru, aj doma upratané a navarené, deti usmiate a spokojné. Ako dosiahnuť nejakú rovnováhu medzi súkromným a pracovným životom? Ako si určiť priority tak, aby neutrpela ani jedna z týchto oblastí fatálny úder? Je to vôbec možné? Aký je váš recept na spokojnosť?

To je otázka za milión :) Myslím, že najčastejšiu chybu robíme v tom, že sa snažíme "mať všetko" a vlastne ani nevieme, prečo. Porovnávame sa s ostatnými (prípadne s instagramovými účtami) namiesto toho, aby sme si skutočne zodpovedali otázku - aká chcem byť mama/otec? Ako chcem, aby na mňa raz deti a kolegovia spomínali? To nemá byť myšlienka, ktorá ma inšpiruje a idem ďalej. Sformulovať to do slov je pomerne náročné mentálne cvičenie, ale naozaj stojí za to.

Prečo?

Lebo to isté robia aj svetovo úspešné firmy. Jasne si pomenujú svoju misiu a v čom sa líšia od konkurencie. A potom sa netrápia tým, že nevyrábajú na svetovej úrovni parfémy aj smartfóny.

Chcete sa o tejto téme dozvedieť viac?

Ak vás téma rodičovstva a kariéry zaujala a chcete sa od expertky na túto problematiku Patrície Hirschnerovej dozvedieť viac, máme pre vás jedinečnú príležitosť vypočuť si ju naživo. Stačí sa pripojiť prostredníctvom internetu k živému vysielaniu konferencie „Prevencia a zdravie žien v práci“, ktorá sa bude konať 29.5.2024 od 9:00hod. Pripojiť sa môžete vďaka zdravotnej poisťovni Union úplne zadarmo – tešíme sa na Vás!

CODEUPP s.r.o.