Trápia vás veľké bolesti chrbta?

Možno máte ploché nohy alebo skoliózu! Podľa fyzioterapeutky mnohí ľudia problémy s chrbticou podceňujú a pomoc vyhľadávajú neskoro.
Ako ste na tom vy?

Radí: fyzioterapeutka Miriama Šinglerová z rehabilitačného štúdia Ambio v Bratislave a zároveň odborná lektorka pre MultiSport!

Dnešná doba je rýchla. Pri každodennom zhone a povinnostiach neraz odsúvate svoje zdravie na vedľajšiu koľaj a často zabúdate, že vôbec nejaký chrbát máte. Až kým sa neohlási bolesťou. A neskôr ešte silnejšou... „Takýchto prípadov je veľa. Vtedy je práca fyzioterapeuta náročnejšia a trvá dlhšie, ako keby sa problém začal riešiť skôr,“ upozorňuje Miriama Šinglerová.

Neničte sa

Počas dňa robíte chyby, ktoré ubližujú chrbtici a mnohé z nich si ani neuvedomujete. „Napríklad pri spánku. Používate nevhodný matrac, vankúš, spíte na bruchu, ráno vstávate z postele rýchlo rovno do stoja,“ vyratúva odborníčka. Na pohode vášmu chrbtu nepridá ani nevhodná stolička v práci, zle nastavená výška a vzdialenosť obrazovky počítača, sedenie na kostrči či na krížoch a ohnutý chrbát, plecia a hlava vysunuté dopredu, nesprávne dvíhanie bremien – je toho neúrekom, čím všetkým si ničíte chrbát.

Snažíte sa problémy vyriešiť cvičením vo fitnescentre? Neskúšajte to bez pomoci kvalifikovaného odborníka, aby ste svoje ťažkosti ešte viac nezhoršili. Základom tela sú hĺbkové svaly, ktoré držia chrbticu. „Preto je lepšie cvičenie s vlastnou váhou alebo s pomôckami, ako sú napríklad bosu alebo fitlopta. Ak nedokážete cvičiť s vlastným telom, s činkou a so záťažou to bude určite nesprávne,“ podotýka Miriama Šinglerová.

Máte ploché nohy?

Myslíte si, že ťažkosti s chrbticou sa týkajú hlavne ľudí vo vyššom veku? Omyl. Fyzioterapeuti sa stretávajú so všetkými vekovými kategóriami, od detí až po seniorov, no čoraz častejšie ich vyhľadávajú 26- až 35-roční ľudia.

Problémom s chrbticou môžete predchádzať. Prevencia je dôležitá už od detstva. U seba ju už asi nestihnete, no dbajte na to, aby ste ju nezanedbali u svojho potomstva. „Včasne odhalený problém, či už sú to ploché nohy, skolióza alebo iné ochorenie, sa dá podchytiť a nastaviť správna liečba,“ hovorí fyzioterapeutka.

A čo sa vás týka, ak cítite bolesť, nečakajte, kým sa bude stupňovať. Vyhľadajte pomoc kvalifikovaných odborníkov, ktorí vám podľa vašich ťažkostí poradia, ako dať svoj chrbát do poriadku alebo aspoň problémy s ním zmierniť.

Bolesti z práce

Podľa odborníčky ideálne povolanie berúce ohľad na chrbticu neexistuje, ,,ľudia so sedavým zamestnaním sú však na to o niečo lepšie,“  hovorí Šinglerová. Veľa záleží na tom, ak sa o svoje telo staráte, aké máte návyky a pohybové stereotypy na pracovisku.

Sedavé zamestnanie

Dlhé sedenie výrazne preťažuje chrbticu, preto by ste si mali raz za hodinu urobiť prestávku a zacvičiť si. Dôležité je, aby ste vzhľadom na svoje parametre mali vhodnú stoličku, sedeli na nej správne a mali vhodné nastavené pracovisko.

 

Cviky na vzpriamenie chrbtice

1/ Posadíte sa na koniec stoličky, nohy dajte na šírku  bokov tak, aby ste medzi kolenami a stehnami zvierali pravý uhol.

2/ Ruky položte na stehná a zatlačte do nich koreňom dlane.

3/Stiahnite zadok aj brucho.

4/Plecia ťahajte dole, jemne zatlačte lopatky.

5/ Hlavne držte v predĺžení chrbtice, bradu zasunutú.

6/ Vydržte 30 sekúnd a povoľte.

7/ Opakujte viackrát za deň.

 

Práca v stoji

Dodržujte správne postavenie tela. Panvu by ste mali mať v takzvanom nulovom postavení - nevystrkujte zadok ani brucho, brucho jemne stiahnite, plecia ťahajte od uši smerom dole, jemne zatlačte spodný uhol lopatiek k sebe a hlavu držte v predĺžení chrbtice.

 

Cviky na uvoľnenie krčnej chrbtice a horných končatín

1/ Postavte sa na šírku bedrových kĺbov, panvu podsaďte a brucho jemne stiahnite.

2/ Ruky držte vedľa tela dlaňami von, prsty ťahajte k zemi, plecia smerom dole, lopatky zatlačte jemne k sebe a dole, bradu zasuňte.

3/ Nadýchnite sa a pri výdychu hlavu nakloňte do jednej strany, s nádychom vráťte hlavu do stredu a pri výdychu nakloňte do druhej strany.

4/ Opakujte trikrát na každú stranu.

 

Zamerajte správne svoj cieľ!

Venujte svojim zamestnancom benefity, vďaka ktorým sa naučia odpočívať a naberať nové sily. Benefity, ktoré zvýšia ich fyzickú a mentálnu kondíciu. Uskutočňujte aj vy pre svojich zamestnancov pravidelné vzdelávacie aktivity – prednášky, workshopy so športovými lektormi a trénermi, odborníkmi na DNI ZDRAVIA a ŠPORTU s MultiSport, vďaka ktorým si zamestnanci vyskúšajú zdravé pohybové aktivity a navyše sa neformálne stretnú so svojimi kolegami. A ako benefit im poskytnete MultiSport kartu – zázračnú permanentku do viac než 260 športovísk po celom Slovensku a viac ako 900 športovísk po ČR (každým mesiacom sa nárast športových partnerov zvyšuje). Vďaka karte MultiSport dokáže zamestnanec relaxovať a športovať, cvičiť každý deň v týždni, využívať rôzne športové centrá, fitness, skupinové cvičenia, wellness, bazény, kúpaliská, soľné jaskyne, raketové športy alebo si s našou kartou MultiSport zacvičí Zdravý chrbát či ATC systém v AMBIO rehabilitačnom štúdiu.

Článok a fotografa zdroj:  Benefit Systems Slovakia _ MultiSport 2017