Kapusta

Prvá zmienka o tejto skutočne dokonalej potravine sa na území Európy datuje do roku 500 pred našim letopočtom, kedy ju k nám priviezli Kelti. Postupne sa kapusta šľachtila a preto si dnes môžeme pochutnávať na mnohých odrodách, ktoré sa navzájom líšia tvarom listov, pevnosťou a farbou hlávky. Medzi najbežnejšie druhy patrí hlávková kapusta, potom čínska a pekingská.

 Biela kapusta obsahuje veľké množstvo vitamínov, minerálov, vlákninu a ďalšie dôležité živiny pre dokonalé zdravie človeka. 

Nutričné hodnoty na 100 g kapusty:

Blahodárne účinky:

Kapusta obsahuje viac vitamínu C ako citrónová šťava. Dokáže zastaviť rast zhubných nádorov, pomáha liečiť žalúdočné vredy, čistí črevný trakt, zabíja baktérie a vírusy a  má výrazné detoxikačné vlastnosti. To ale nie je všetko:

  • Podporuje imunitný systém
  • Podporuje prečistenie hrubého čreva
  • Pravidelná stolica
  • Močopudný účinok
  • Podporuje tvorbu červených krviniek
  • Prevencia proti rakovine
  • Prevencia proti kardiovaskulárnym ochoreniam
  • Prevencia proti Diabetesu

Zároveň sa stará o správny metabolizmus a bráni ukladaniu tukov na vnútorných orgánoch. Taktiež jej močopudný účinok veľmi pomáha pri redukcii hmnotnosti. Vítamíny ďalej zvyšujú obranyschopnosť, čo sa hodí nie len pri chudnutí, ale aj počas zimných mesiacov.

Kvasená kapusta:

Všetky účinné látky obsiahnuté v kapuste najlepšie využijete, keď budete jesť „surovú“ kyslú kapustu. Kyslá kapusta totiž obsahuje ďalší vitamín B12 - kobalamín, ktorý vzniká až pri kvasení.  Ide o protistresový vitamín, ktorý blahodárne pôsobí na nervovú sústavu a mozog.

Kyslá kapusta tiež potláča rast polypov na hrubom čreve, čo je vlastne predrakovinový stav, u žien zvyšuje odolnosť voči rakoviny prsníkov a vaječníkov. Navyše je kyslá kapusta považovaná aj za účinné afrodiziakum.

Jediná nevýhoda tejto potraviny je v tom, že či už čerstvá alebo kyslá, spôsobuje plynatosť, preto by ste ju nemali konzumovať pred spoločenskými udalosťami.

Recepty o kapuste