BEH PRE ZDRAVIE

Začnite behať a zlepšite tak svoju fyzickú a psychickú kondíciu! Beh pomáha pri chudnutí, udržuje Vás vo forme, skrášľuje vzhľad a zvyšuje sebaistotu. Beh zlepšuje zdravie, psychickú pohodu a kvalitu života. Ako však správne behať?

„Nevieme, či beh pridáva roky k životu. Vieme však, že pridáva k rokom život.“ – Herman K. Hellerstein

Beh, behanie – spotreba kalórií

Spotreba kalórií pri behu závisí od Vašej hmotnosti a rýchlosti behu, resp. behania. Výsledná spotreba kalórií je uvádzaná za 60 minút, resp. za 1 hodinu behania:

Vaša váha je 60 kg / 75 kg / 90 kg

Beh – 9 km/h (pomalý) 610 kcal / 760 kcal / 920 kcal

Beh – 12 kmh / (rýchly) 761 kcal / 920 kcal / 1105 kcal

Beh – šprint 1062 kcal / 1310 kcal / 1597 kcal

Prečo je beh vhodný na chudnutie?

Behanie je na chudnutie optimálne z toho dôvodu, že pre Vaše telo je prirodzené a spálite pri ňom dostatočné množstvo kalórií. Behanie zapája prevažnú časť Vášho svalstva a okrem chudnutia zvyšuje kapacitu pľúc, pomáha Vašim cievam a srdcu, resp. Vášmu zdraviu. Pokiaľ chcete schudnúť, zamerajte sa prevažne na vytrvalostnejší beh. To znamená 2-3 v týždni aspoň po 30 minút. Nezabudnite na kvalitnú obuv a behajte radšej na mäkšom podklade.

Čo robiť,ak máte nadváhu alebo ste obézny?

Ak trpíte nadváhou alebo obezitou, s behaním začínajte opatrne. Vaše telo na beh nie je pripravené. Pokiaľ začnete hneď behať, môžete si viac ublížiť (trpia najmä kĺby, svaly, šľachy,..). Aj na dobré veci si telo musí postupne zvyknúť. Preto minimálne 3 týždne nahraďte behanie rýchlou chôdzou. Potom pomaly začnite behať. Pokiaľ máte iné zdravotné problémy, poraďte sa so svojím lekárom, či je behanie pre Vás vhodné.

Ako behať?Na čas alebo vzdialenosť?

Pokiaľ beháte hlavne kvôli chudnutiu, tak Vám doporučujeme  behanie na vzdialenosť. Pri ňom až tak nezáleží ako rýchlo bežíte a chudnúť budete približne rovnako rýchlo. Spaľovanie kalórií je úmerné spálenému kyslíku. Počas rýchleho behu, telo spaľuje viac, ale ak bežíte na vzdialenosť, tak ju zase rýchlejšie prebehnete. Pokiaľ bežíte pomalšie, tak síce menej spaľujete ale zase dlhšiu dobu. Preto behanie na vzdialenosť je pri chudnutí lepšie.

Behanie, chudnutie a stereotyp – ako behať správne?

Pokiaľ začnete behať, tak pre telo je to pozitívny šok. Naštartuje sa, začne spaľovať tuky, ale časom si zvykne na záťaž. Preto postupne potrebujete mierne záťaž zvyšovať, aby sa Vaše telo pri chudnutí nedostalo do stereotypu.

Behanie, chudnutie a správna životospráva

Nezabúdajte, že pri správnom chudnutí Vám pohyb pomôže. Ale výživa tela je minimálne rovnako dôležitá ak nie dôležitejšia. Pri každom pohybe, a pri behaní to platí dvojnásobne, sa telo vyčerpáva a opotrebúva. Vznikajú voľné radikály, ktoré telo potrebuje eliminovať. Preto nevyhnutnou súčasťou pohybu musí byť správna výživa. Nepodceňte to!!! Pokiaľ si po behaní poviete, že už nebudete nič jesť, aby ste si to nepokazili, tak to je najväčšia hlúposť, ktorú môžete urobiť. Telo potrebuje proteíny a ostatné živiny.

Pozor na Jojo efekt!

Pokiaľ sa na začiatku silne namotivujete a budete behávať 4-5krát v týždni, tak Vám chudnutie pôjde rýchlejšie. Ale má to aj druhú stranu mince. Pokiaľ schudnete a potom prestanete behať, tak zákonite priberiete späť a sklamete sa. Preto radšej 2-3krát v týždni a po ukončení chudnutia skúste prejsť na interval aspoň jedenkrát týždenne.

Nezabúdajte, že beh, ako každá pohybová aktivita, si vyžaduje rozcvičenie a zvýšenie pulzovej frekvencie. Organizmus najprv zahrejte, až potom vybehnite. Vhodné sú napínacie a strečingové cvičenia, cez rýchlu chôdzu prejdite do behu. Nedostatočnou rozcvičkou alebo jej úplným vynechaním nielen zhoršíte predpoklad na bezproblémové absolvovanie tréningu, ale môže byť príčinou aj mnohých zranení.